Peters skolestart

Den første historie handler om Peters skolestart og hans gang i indskolingen.

Peter har første skoledag, og som alle andre børn, der starter i skole, er Peter rigtig spændt på, hvad der venter ham. 

Første dag møder han ikke alene sin klasselærer Berit, men også sin klassepædagog Hanne. Peter er som så mange andre elever glad for at begynde i skolen, og han kan især godt lide de mange forskellige aktiviteter, der er en naturlig del af skoledagen. Der sker hele tiden noget nyt og spændende som i fredags, hvor klassen havde besøg af en mand fra Vestas, der skulle fortælle om vindkraft.

Ofte samles børnene i Peters klasse i forskellige grupper med hver deres voksne tilknyttet. I øjeblikket arbejder de med, hvordan vind opstår. Der bliver både konstrueret vindtunneller ved hjælp af papkasser, plastik og fyrfadslys, og til sidst bliver der tegnet i dagbøger.

Peter kan også godt lide, når forældrene er på besøg og med til at holde oplæg i klassen sammen med læreren. Alle forældrene fra Peters klasse kommer også tit for at se børnenes udstillinger – og Peter glæder sig meget til at vise gruppens vindtunneller frem.

I de fleste timer er der indlagt motion og bevægelse, eller også er der indlagt et kort bevægelsesbånd efter timen, hvor Peter får pulsen op. Peter kan mærke, at det giver fornyet energi at røre sig, og det bliver lettere at sidde stille og koncentrere sig om undervisningen bagefter. Og hvor er det fedt, at man kan lære matematik udenfor mens man leger og hopper. Timen går bare altid rigtig stærkt.